P1020124


Inleiding

De spoorbrug ("Zandhazenbrug") over de A1 bij Muiderberg is gebouwd tussen oktober 2014 en augustus 2016. Prorail nam de brug, onderdeel van het spoortraject Weesp-Lelystad ("Flevolijn"),  op vrijdag 26 augustus 2016 in gebruik.  051

Reden voor de bouw was de verbreding van de A1, die slechts mogelijk was als de spoorbrug een grotere overspanning kreeg. Dat kon enkel gerealiseerd worden door de fabricage van een boogbrug van staal en beton, de nieuwe Zandhazenbrug. 

Aldus overspant de brug de A1, die op deze plaats twee keer vijf rijstroken en een tweestrooks wisselbaan heeft. Onder de brug begint daarnaast de rijbaansplitsing van de A1 naar de A6. 

De naam Zandhazenbrug refereert aan een oude bijnaam van de inwoners van Muiderberg, die merendeels werkzaam waren als landarbeiders. 

Ontwerp en uitvoering

De Zandhazenbrug is ontworpen door Zwarts & Jansma Architecten, in samenwerking met Iv-Infra, geluidsspecialist Peutz, metaalconstructiebedrijf Buyck en transporteur Sarens. P1200733

De brug heeft een lengte en een hoofdoverspanning van 255 meter, een maximale hoogte van 55 meter en overspant de A1 in een hoek van 27 graden. Het totale gewicht is 8.400 ton.  De onderdelen van de brug werden in een Belgische fabriek gemaakt.

De spoorlijn die over de brug loopt is uitgevoerd als dubbelspoor en geĆ«lektrificeerd. 

In mei 2016 werd de op een nabije locatie gebouwde brug met behulp van Self Propelled Modular Transporters (SPMT's) over een afstand van vierhonderd meter naar een plek vlakbij waar hij nu ligt getransporteerd. Vervolgens werd de bestaande oude brug gesloopt, waarna de nieuwe constructie ervoor in de plaats kwam. 

Context van de brug in een groter geheel

De realisatie van het gehele project werd bestuurd door consortium SAAone, dat was belast met de uitvoering van het project A1-A6 Diemen/Almere/Havendreef. Dat was weer een deelproject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.

Snelwegen in dit gebied werden met meerdere rijstroken verbreed, met de intentie doorstroming en bereikbaarheid van de noordelijke Randstad te verbeteren.  

 


f t