stationbussumzuid 4 


Forensenstation

Station Bussum-Zuid, gelegen aan de rand van Bussum, op de grens met Hilversum, werd in 1965-1966 bij wijze van experimenteel forensenstation aangelegd.

Een tweede forensenstation werd indertijd in Haren, bij Groningen, geplaatst. 

In het jaar 1966,  reisden per dag 6.400 mensen per dag vanuit Hilversum en Naarden-Bussum naar hun werk.

Alternatieve namen voor een forensenstation waren indertijd "parkeerhalte" of "parkeerstation". Bussum-Zuid was met name bedoeld voor forensen uit Laren, Blaricum, Huizen, Hilversum-Noord en Bussum-Zuid.

Aanleg van het station

Langs het perron werden voorschakelkastjes geplaatst, waarmee de conducteur, alvorens het vertreksein te geven, de overweg Gooibergstraat kon sluiten, waardoor deze slechts voor een korte periode voor het verkeer ontoegankelijk was.

Het parkeerterrein van station Bussum-Zuid werd aangelegd volgens de gestabiliseerde zandmethode. 

Het bood in eerste instantie plaats aan 200 auto's van automobilisten-treinreizigers stationbussumzuid 1maar indien het forensenstation een succes bleek zou dit aantal worden uitgebreid tot 800 parkeerplaatsen, hetgeen later ook inderdaad gebeurde.

Bij het station was ook een servicestation voor de auto's berekend, zodat forensen in de tijd dat zij aan het werk waren hun vierwieler een onderhoudsbeurt konden geven.

Bij de opening deed slechts een eenvoudige barak dienst als lokatie waar de kaartverkoop plaatsvond. Het gebouwtje werd pas in 1977 vervangen door een zeskantige kiosk van de hand van architect C. Douma, die anno 2016 dienst doet als kiosk.

Feestelijke opening

Het station werd op 22 mei 1966 geopend door toenmalig burgemeester A. Admiraal. 

Hij werd bij deze gelegenheid door de plaatsvervangend chef van het exploitatiebedrijf  Noord-West Nederland van de Nederlandse Spoorwegen, W.J. Uhlenbeckstationbussumzuid 3, benoemd tot buitengewoon hoofdconducteur en voorzien van de tekens van diens nieuwe waardigheid: een pet, rode riem en plaqette.

In deze uitmonstering gad Admiraal het vertreksein voor de eerste trein.

Deze feesttrein vertrok om 10.44 uur van Bussum-Zuid naar station Naarden-Bussum en keerde vervolgens terug naar Bussum-Zuid om burgemeester Admiraal van Bussum en burgemeester A.J.M. Naud van der Ven uit te laten stappen.

Station Bussum-Zuid werd op 22 mei 1966 opgenomen in de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen maar al in januari van dat jaar deden de treinen naar Utrecht en Amsterdam twee keer per uur het station aan.

UItbreiding van het station

Toen in 1974 de Hilversumse Meent werd aangelegd verwachtte men een uitbreiding van het aantal forensen en vergrootte het spoorwegbedrijf de capaciteit van de fietsenstalling op Station Bussum-Zuid met 200 plaatsen.  Daarnaast werd het parkeerterrein met 200 plaatsen uitgebreid, zodat auto's niet langer in het gras geparkeerd behoefden te worden.

In 1992 werd Hotel Bastion op het parkeerterrein aangelegd. Dit was in de tijd dat bleek dat de forensenstroom toch niet zo gegroeid was als men aanvankelijk gedacht had, voornamelijk omdat de forens de auto niet wilde laten staan.

Bielsbouwsels

Tot 2005 stond bij Station Bussum-Zuid een kunstwerk, "de Wenteling",  vervaardigd uit bielzen en ontworpen door Henk van der Laar.

N.H. Benninga uit Laren,  lid van de directie van de Bijenkorf, was de persoon die als eerste, begin jarenWenteling zeventig, de constructie van de bouw met bielzen bedacht. Deze versieringen, gedecoreerde  afpalingen en afrasteringen alsmede "groenstructuren" en zitjes van oude spoorbiels waren veelal gedecoreerd met spoorspijkers. 

Later verrezen overal in de jaren zeventig zogenaamde bielsbouwsels bij treinstations als Bussum-Zuid, Station Ommen en Station Nijverdal. In de loop van de jaren zeventig stonden uiteindelijk bij meer dan 40 treinstations bielsbouwsels.

De bielsbouwsels waren rond 2011, op die te Maarn na,  allemaal verwijderd. Dat was deels omdat het hout van deze kunstwerken en ondersteunende structuren na dertig jaar veelal in slechte staat verkeerden maar ook doordat de infrastructuur van stations wijzigde en naar de eisen der moderne tijd werd ingericht.

Op station Bussum-Zuid waren meer elementen van bielsbouw dan alleen "de Wenteling" te zien - ook de zitjes voor de reizigers op de perrons waren van bielzenhout vervaardigd maar zijn inmiddels ook verwijderd. 

De oorspronkelijke houten loopbrug werd in 2015 vervangen door een traverse met lift.  

Zie ook


 

  

 

f t